Η φωτογραφία μου
Η κατανόηση της Ιατρικής επιστήμης - τέχνης σηματοδοτεί το ρόλο του Θεραπευτή τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά. Ο ρόλος της Φύσης και η απόλυτη συμμετοχή της στη βασική λειτουργία του οργανισμού δηλαδή το μεταβολισμό αναδεικνύει την εξέχουσα θέση της οξείδωσης, της αντιοξείδωσης και της μοριακής βιολογίας. Η Φύση και ο Θεραπευτής γίνονται ένα μέσα από την κατ' ελάχιστο κατανόηση της Ιατρικής.
Έλεγχος και μελέτη του μεταβολισμού του ανθρώπινου οργανισμού

Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013

Το Λινάρι, ο Λιναρόσπορος και το Λινέλαιο: εξαιρετικά χρήσιμα για την υγεία




Ο Θεραπευτής

Το Λινάρι, ο Λιναρόσπορος και το Λινέλαιο: εξαιρετικά χρήσιμα για την υγεία μας

Το Λινάρι, ο Λιναρόσπορος και το Λινέλαιο είναι: η σημαντικότερη πηγή ω-3 απαραίτητων λιπαρών οξέων για τον οργανισμό μας, η σημαντικότερη πηγή α λινολενικού οξέος (ΑLA) με περιεκτικότητα έως και 70%, μια από τις αξιολογότερες πηγές βιταμινών, αμινοξέων, ορυκτών μετάλλων και φυτικών πρωτεϊνών.

Μια κουταλιά της σούπας -100 γρ-λιναρόσπορου περιέχει:

ενέργεια:                                       534 kcl
υδατάνθρακες:                               28,8 g
πρωτεΐνες:                                     18,3 g
λιπαρά:                                           42,16 g
χοληστερίνη:                                   0,0 g
φυτικές ίνες:                                   27,3 g  
βιταμίνες
Κ:                                                   4,3 mg
C:                                                   0,6 mg
E:                                                 19,95 mg
B1-θειαμίνη:                                1,644 mg
B2-ριβοφλαβίνη:                          0,161 mg
B3-νιασίνη:                                    3,08 mg 
B6-πυριδοξίνη:                             0,473 mg
φυλλικό οξύ:                                   87 mcg
χολίνη:                                            78,7 mg 
B5-παντοθενικό οξύ:                        0,985mg   
ηλεκτρολύτες
κάλιο                                             750,0mg
νάτριο                                              30,0mg
ορυκτά μέταλλα
ασβέστιο:                                    255,0 mg
μαγνήσιο:                                   392,0 mg
φώσφορος:                                 642,0 mg
σίδηρος:                                       5,73 mg
χαλκός:                                        1,22 mg
μαγγάνιο:                                     2,48 mg
σελήνιο:                                     25,4 mg

Το λινάρι με το πανέμορφο μπλε του άνθος  είναι γνωστό εδώ και χιλιάδες χρόνια. Λέγεται ότι έχουν  βρεθεί βαμμένες ίνες λιναριού 30.000 τόσα χρόνια πριν. Το γνώριζαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι, το γνώριζαν οι αρχαίοι Έλληνες και σήμερα καλλιεργείται στα περισσότερα μέρη του κόσμου και σε όλα τα κλίματα.  

Καλλιεργείται για την παραγωγή:

-της ίνας του -τα περίφημα λινά υφάσματα,
-του σπόρου του -ο γνωστός μας λιναρόσπορος,
-των αλεύρων του,
-του λαδιού του -το λινέλαιο.

Συστατικά λιναριού και ανθρώπινος οργανισμός 

Οι λιγνάνες του λιναριού είναι φυτικές ουσίες (φυτοοιστρογόνα) που έχουν τραβήξει πάνω τους τα βλέμματα των ερευνητών τα τελευταία χρόνια-βοηθούν στην άριστη και σωστή λειτουργία των ορμονών δρουν και ως ισχυρότατα αντιοξειδωτικά

Οι ιδιότητες που αποδίδονται στις λιγνάνες και το α-λινολενικό οξύ αποτελούν το αντικείμενο πολλών μελετών των οποίων τα συμπεράσματα πιστοποιούν ισχυρές  αντικαρκινικές ιδιότητες.  

Τα μονοακόρεστα λιπαρά του οξέα (ελαϊκό οξύ) και τα βασικά ω-3 λιπαρά του (λινελαικό οξύ, α-λινολενικό οξύ και αραχιδονικό οξύ) βοηθούν:

1) στη μείωση της χοληστερίνης
2) στην πρόληψη της στεφανιαίας νόσου
3) στην πρόληψη των εγκεφαλικών επεισοδίων
4) στην πρόληψη από διάφορες μορφές καρκίνου
5) να διατηρείται το υγιές προφίλ των λιπιδίων του αίματος
6) στη μείωση των πόνων με αιτία τις φλεγμονές -όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα
7) στην προστατευτική δράση έναντι στην αθηροσκλήρωση, στις αρρυθμίες, στο έμφραγμα, στη στηθάγχη
8) στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας
9) στην αντιμετώπιση του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου

Στο λινάρι αποδίδονται ιδιότητες που:
1) μειώνουν τον κίνδυνο της αρτηριακής υπέρτασης
2) προστατεύουν τον οργανισμό από τις φλεγμονώδεις παθήσεις π.χ. ρευματοειδής αρθρίτιδα
3) βοηθούν τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών και για την ωρίμανση του νευρικού τους συστήματος
4) προφυλάσσουν από τον καρκίνο του προστάτη, του μαστού, του παχέος εντέρου

Οι μεγάλες ποσότητες βιταμίνης Ε και άλλων αντιοξειδωτικών που περιέχει καθιστούν το λιναρόσπορο ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό άκρως απαραίτητο στον οργανισμό καθώς:
1) προστατεύει από τις αρνητικές επιδράσεις των ελεύθερων ριζών τις κυτταρικές μεμβράνες:
2) μειώνει την κακή χοληστερόλη-LDL ιδιαίτερα των γυναικών που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση
3) προστατεύει το δέρμα από την πρόωρη γήρανση
4) τονώνει το νευρικό σύστημα
5) προάγει το ανοσοποιητικό σύστημα

Η έλλειψη  του α-λινολενικού οξέος και κατ' επέκταση των ω-3 λιπαρών που περιέχει ο λιναρόσπορος συνδέεται:
1) με την καθυστέρηση της ανάπτυξης
2) με το διαβήτη τύπου 2
3) με την αδυναμία
4) με την εξασθένηση της όρασης
5) με τις διαταραχές της γνωστικής λειτουργίας -όπως αδυναμία μάθησης, εξασθένηση μνήμης, πρόβλημα στη συγκέντρωση και στην προσοχή
6) με την μυρμηκίαση και ευαισθησία στο κρύο των ακροδακτύλων των χεριών και των ποδιών
7) με τα υψηλά τριγλυκερίδια
8) με την υψηλή πίεση
9) με το ξηρό δέρμα  και τις ρυτίδες
10) με την τριχόπτωση
11) με την κατάθλιψη
12) με διάφορες  φλεγμονώδεις καταστάσεις.

Ο λιναρόσπορος κυκλοφορεί στην αγορά και θα τον βρούμε σε τρεις τύπους:
1) τον σκούρο ο οποίος είναι και ο πιο θρεπτικός χωρίς καμία επεξεργασία
2) τον ξανθό ο οποίος είναι αποφλοιωμένος και
3) τον πορτοκαλοκόκκινο ο οποίος είναι γενετικά τροποποιημένος.
Ο λιναρόσπορος οξειδώνεται πολύ εύκολα για αυτό πρέπει να είναι πάντα φρέσκος. Αποθηκεύεται σε σκούρο γυάλινο δοχείο και στο ψυγείο. 

Μπορούμε να τον εντάξουμε στο πρωινό μας ανακατεμένο:
-με γιαούρτι
-με νυφάδες βρώμης
-με καρύδια
-με σταφίδες
-με διάφορα άλλα ξερά φρούτα
-με μέλι.

Επίσης μπορούμε να:
-τον προσθέσουμε στις σαλάτες μας  π.χ μία κουταλιά της σούπας σε μαρουλοσαλάτες, σε σαλάτες με λάχανο και καρότο, σε σαλάτες με παντζάρια και ραπανάκια, με σπανάκι
-τον προσθέσουμε στο πιάτο με τη σούπα μας π.χ σε ντοματόσουπες, σε κρεμυδόσουπες, σε σούπες με ρύζι.

Είναι σημαντικό όταν τρώμε λιναρόσπορο να πίνουμε παράλληλα και πολύ νερό και αυτό επειδή ο λιναρόσπορος -όπως όλοι οι ξηροί καρποί- περιέχει πολλές φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες στον οργανισμό γιατί -εκτός των άλλων- βοηθούν στη σωστή λειτουργία του εντέρου και στην αποβολή των τοξινών αλλά χρειάζονται πολύ νερό χωρίς το οποίο είναι πιθανό να εμφανιστούν  αντίθετα αποτελέσματα π.χ επιδείνωση δυσκοιλιότητας. 

Πηγές: www.botanologia.gr